تاثیر کرونا بر صنعت تبلیغات و رسانه ، شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی که برای تبلیغات هزینه می‌کنند، اکنون در تکاپوی یافتن روشی هستند تا از اختلالات شدیدی که شیوع کرونا در مخارج تبلیغاتی و رسانه‌ای آن‌ها ایجاد کرده است، خلاص شوند. بعضی از بزرگ‌ترین مشتریان تبلیغات نظیر پروکتر اند گمبل، یونیلیور، اپل، مایکروسافت، دنون، AB InBev، بربری و آستون مارتین به تعدیل پیش‌بینی‌های فروش سال بعد خود پرداخته‌اند .

تغییر فرآیند تبلیغاتی

از آن‌جا که چشم انداز گسترش ویروس کرونا هر روز در حال تغییر است، شرکت‌های زیادی در موج عدم قطعیت ناشی از کرونا گرفتار شده‌اند. در چنین فضایی، اکثر تصمیمات بر متوقف کردن فعالیت‌ها متمرکز هستند و به همین دلیل هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌های زیادی کاهش یافته‌اند. نیویورک تایمز هشدار می‌دهد که در نتیجه شیوع ویروس کرونا احتمالا درآمدهای تبلیغات در سه ماه آینده بین ۱۳ تا نوزده درصد کاهش پیدا کند .

دنیل نپ، اقتصاددان ارشد IAB در اروپا در این مورد می‌گوید: «هنوز برای تشخیص تاثیرات ویروس کرونا بر بازار جهانی تبلیغات زود است، زیرا بیماری تنها در چند کشور اثر قابل توجهی داشته است. اما با دقت به تاریخچه اقتصادی تبلیغات می‌توان گفت که چنین موقعیتی نتایج خوبی به همراه ندارد

شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا می‌تواند رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ را نصف کند و مقدار آن را از ۲.۹ درصد به ۱.۵ درصد کاهش دهد. این اخطار در هفته گذشته توسط سازمان اقتصاد و توسعه (Organization for Economic and Development) صادر شده است.

دنیل نپ در این مورد می‌گوید: “این پیش‌بینی، خبر بدی برای تبلیغات محسوب می‌شود. رشد تبلیغات در دو سال گذشته از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) عقب بوده است و اگر به زیر ۲ درصد کاهش پیدا کند، بازار آسیب جدی خواهد دید. حتی با وجود رشد ضعیف بازار، وقوع رکود در صنعت تبلیغات امکان‌پذیر خواهد بود”.

شوک بزرگ اقتصادی

شوک اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ماهیتی منحصربه‌فرد دارد، زیرا این شوک بر هر دو سمت عرضه و تقاضا در اقتصاد تاثیر می‌گذارد. در سمت تقاضا، سفرهای کمتری انجام می‌شوند و مشتریان در هزینه کردن تردید بیشتری دارند. در سمت عرضه، زنجیره تامین تولید نیز مختل می‌شود. سیاست‌گذاران جهانی در حال حاضر گزینه‌های کمی برای حل مشکلات هر دو طرف این مسئله دارند. “

رویکرد تبلیغات آنلاین

تا این‌جای کار، شرکت‌هایی که بر تولید و شبکه حمل‌ونقل چین متکی بوده‌اند به احتمال بیشتری به تغییر بودجه‌های رسانه‌ای خود پرداخته‌اند. از تولیدکننده‌های محصولات مصرفی بسته‌بندی‌شده تا خودروسازان، ویروس کرونا کارخانه‌های همه این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب مسدود شدن مسیرهای حمل‌ونقل شده است. اگر کسب و کارها نتوانند محصولات نهایی خود را تامین کنند، ایجاد تقاضا از طریق تبلیغات برای آنها توجیهی نخواهد داشت.

کارلوس بریتو مدیرعامل AB InBev در این‌باره می‌گوید: “ما از زمان شیوع ویروس در حال پیاده‌سازی برنامه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌ها هستیم، دلیل این موضوع این است که تیم‌های ما بتوانند از منابع خود در پاسخ به تغییراتی که مشاهده می‌کنند استفاده کنند، در حال حاضر رفتارهای خرید محصول مشتریان در بازار تغییر کرده است. برای مثال این شرکت در چین پول‌های خود را از رسانه‌های فیزیکی خارج و به رسانه‌های آنلاین وارد کرده‌است، زیرا ترافیک مشاهده این تبلیغات به واسطه افراد قرنطینه افزایش قابل توجهی یافته است.”

تاثیر نهایی ویروس کرونا

در ارتباط با ویروس کرونا، مسئله نامعلوم برای کسب و کارها تعیین این موضوع است که فعالیت‌های اقتصادی تا چه حد به حالت عادی برخواهند گشت، موضوعی که به‌سختی قابل پیش‌بینی است. تاثیر نهایی ویروس کرونا بر بازار تبلیغات به این بستگی دارد که آیا این تغییرات در بازه‌ای ۱۲ تا ۱۸ ماهه باقی خواهد ماند یا تاثیر محدود و کوتاه‌مدت‌تری بر عادت‌های مصرف در بازارهای کلیدی خواهد گذاشت.

منبع : https://digiday.com/marketing/uncertainty-new-norm-coronavirus-rattles-media-industry/amp/?__twitter_impression=true